مقدمه

دانش‌آموزانی که در تحصیل موفق هستند، می‌دانند که چگونه روی دروس خود تمرکز کنند و چه زمان‌هایی را به استراحت اختصاص دهند. آن‌ها می‌توانند زمان خود را به‌طور موثر مدیریت کنند، شیوه مطالعه موثر را در پیش بگیرند و بازدهی خود را به حداکثر برسانند. این دانش‌آموزان به‌موقع تفریح می‌کنند و در امتحانات نمرات عالی می‌گیرند و برای یادگیری ارزش قائل هستند.

در این مقاله می‌خواهیم بفهمیم که چگونه یک دانش آموز موفق باشیم.

۱- درس‌خواندن شب امتحانی را متوقف کنید.

همه ما در مقطعی از دوران تحصیل خود این کار را انجام داده‌ایم. بیدار ماندن شب قبل از امتحان با قهوه و استرس زیاد، معمولا نتایجی خوبی به‌همراه ندارد. در حالی‌که تهیه یک برنامه مطالعاتی، روش بسیار مؤثری برای یادگیری است که منجر به نتایج بهتر می‌شود. برخلاف درس‌خواندن شب امتحان، با این روش دیگر احساس خستگی و استرس نخواهید داشت.

شب امتحان

۲- از خودانتقادی مخرب بپرهیزید.

خوداندیشی صادقانه می‌تواند به رشد و شکوفایی کمک کند. نگاه واقع‌بینانه به خود انگیزه‌بخش است و قطعاً این عادت یک دانش‌آموز موفق است. با این‌حال، صداهای منفی درون، اغلب مضر هستند، به‌خصوص زمانی‌که روی ویژگی‌هایی که نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم مانند هوش، قد و غیره متمرکز شود.

بنابراین به جای تمرکز بر آن‌چه که قابل تغییر نیست، بیایید چیزهای خاصی را که قادر به تغییر آن‌ها هستیم، شناسایی کنیم و انرژی خود را روی آن‌ها قرار دهیم.

خود انتقادی

۳- مصرف کافئین را کاهش دهید.

مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار در دوزهای کم، می‌تواند تمرکز و انرژی را افزایش دهد. با این حال همه ما دوست داریم گاهی اوقات زیاده‌روی کنیم. این امر می‌تواند منجر به بی‌خوابی، اضطراب، مشکلات معده و ناتوانی در تمرکز شود. به‌جای آن چای سبز را امتحان کنید.

چای سبز، کافئین بسیار کمتری نسبت‌به قهوه دارد و حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کنند و می‌توانند مانع از آسیب سلولی شوند. همچنین روی دندان‌ها لکه ایجاد نمی‌کند.

چای سبز به جای قهوه

۴- زمان حضور در رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهید.

آیا بیشتر وقت خود را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانید؟ آیا جایگاه اجتماعی خود را با تعداد لایک‌هایی که می‌گیرید تعیین می‌کنید؟ امروزه این رسانه‌ها به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. ما نیز به‌راحتی تحت‌تاثیر آن‌ها قرار گرفته‌ایم و حواسمان به این رسانه‌ها پرت شده است. این مسئله بهره‌وری ما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

درست است که نمی‌توانید رسانه‌های اجتماعی را به‌طور کلی از زندگی خود حذف کنید، اما می‌توانید در مورد آن‌ها هوشمندانه عمل کنید زیرا مغز برای انجام چند کار به‌طور هم‌زمان ساخته نشده است.

تعداد دفعات و مدت زمانی که از موبایل خود برای گشتن در فضای مجازی استفاده می‌کنید را کاهش دهید و در هنگام مطالعه گوشی خود را خاموش کنید و دور از دسترس قرار دهید.

حضور کمتر در رسانه های اجتماعی

۵- سطح فعالیت خود را بالا ببرید و بیشتر ورزش کنید.

فعالیت بدنی، برای حفظ سلامت بدن بسیار اهمیت دارید، اما برای ذهن نیز مفید است. مطالعات نشان داده است که ورزش می‌تواند حافظه را تقویت کند و مهارت‌های تفکر را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده‌است که ورزش‌های هوازی باعث افزایش اندازه هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که در حافظه کلامی و یادگیری نقش دارد) می‌شود و می‌تواند شما را به یک دانش‌آموز موفق تبدیل کند.

یکی از ورزش‌های هوازی‌ که می‌توانید بلافاصله و رایگان انجام دهید، این است که هر روز پیاده‌روی کنید. یک گام‌شمار در گوشی هوشمند خود دانلود و هر روز دلایلی برای راه‌رفتن بیشتر پیدا کنید.

ورزش و فعالیت

۶- با خانواده و دوستان خود وقت بگذرانید.

اگر در این فهرست، فقط به یک هدف متعهد هستید، این گزینه را انتخاب کنید. گذراندن وقت با عزیزان‌تان می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند. زمان سرگرم‌شدن با صفحات نمایشگر گوشی و تبلت و لپ‌تاپ را کاهش دهید و به‌جای آن، تعامل اجتماعی خود را بیشتر کنید. این امر باعث می‌شود که زندگی سالم‌تر، شادتر و فعال‌تری داشته‌باشید.

خانواده و دوستان

۷- مدیتیشن کنید.

برای تمرین مراقبه، نیازی نیست بودایی باشید. شمع و عود اختیاری هستند و هیچ الزامی برای نشستن در وضعیت نیلوفر آبی وجود ندارد. خبر خوب این است که هر کسی می‌تواند مدیتیشن انجام دهد و فقط چند دقیقه تمرین مراقبه در روز، تفاوت قابل توجهی در روحیه شما ایجاد می‌کند.

مدیتیشن استرس را کاهش می‌دهد، حضور شما را در لحظه بیشتر می‌کند و شواهدی وجود دارد که می‌تواند تمرکز، حافظه و خلاقیت را بهبود بخشد.

 

برگرفته از پایتخت کتاب